Gdy pojawia się w naszej głowie pomysł na wprowadzenie nowego zabiegu w naszym salonie ogarnia nas dreszczyk emocji i ekscytacja. To rewelacyjne uczucie napędza nas abyśmy z pełnią energii i pasji dążenia do piękna poszerzali ofertę zabiegów dla naszych Klientek.

Chciałbym w tym momencie trochę ostudzić głowę i serce. Efektywne wprowadzenie nowego produktu, usługi do swojej oferty wiąże się z przygotowaniem strategii promocji właśnie dla konkretnego zabiegu, produktu.

Na strategie wprowadzenia nowej pozycji w ofercie składa się szereg zasad i wytycznych postępowania skorelowanych ściśle z konkretną grupą odbiorcza dedykowanej oferty.

Najczęściej niepowodzenie lub brak spektakularnych efektów tkwi w braku strategii promocji lub błędach w przygotowaniu i realizacji jej wdrożenia.

Promocja zabiegu to nic innego, jak oddziaływanie na Klientki polegające na przekazywaniu komunikatów mających w odpowiednim stopniu wzbudzić potrzebę zakupu, rezerwacji zabiegu. Istotną kwestią promocji jest dostarczenie właściwie przygotowanej informacji określonej grupie docelowej odbiorców.

 

Opracowując strategię sukcesu(mini biznes plan przedsięwzięcia) nowego zabiegu powinniśmy zacząć od:

  1. Przeprowadzenia badań zainteresowań zabiegiem wśród obecnych Klientek. Forma może być dowolna: rozmowa w trakcie zabiegów, ankieta, wykorzystanie specjalistycznej firmy, itp.

Ten element jest bardzo często pomijany a jest on kluczowy aby osiągnąć sukces wprowadzenia nowego zabiegu do oferty.

  1. Analiza najbliższej konkurencji w zakresie podobnych lub takiego samego typu zabiegów. Weryfikacja zainteresowania danym zabiegiem u konkurencji. Jednym ze wskaźników może być zajętość kalendarza na dany zabieg u konkurencji lub w mieście o podobnej wielkości.
  2. Ustalenie daty startu rozszerzonej oferty o wskazany zabieg. W zależności od działań jakie są konieczne aby wprowadzić zabieg do salonu. Średni okres przygotowań powinien obejmować czas od 1 do 3 miesięcy.
  3. Opracowujemy szczegółowy plan działań akcji informacyjno promocyjnej, zakres działań promocyjnych. Definiujemy narzędzia i kanały dystrybucji informacji o naszym zabiegu oraz określamy jakimi kanały chcemy sprzedawać zabieg(np. oprócz naszego salonu będziemy oferować możliwość rezerwacji i zakupu usługi w internecie, social media, przez partnerów).
  4. Opracowujemy szczegółowy kosztorys w/w inwestycji uwzględniając zarówno koszty stałe jak i operacyjne nie pomijając żadnego z istotnych elementów.

 

 

Nieodłącznie z planem działań dla osiągnięcia sukcesu niezbędne jest podjęcie decyzji i zrealizowanie następujących kroków:

  1. Ustalamy, czy będziemy prowadzili działania samodzielnie a może część pracy zlecimy agencji reklamowej, grafikowi?

Ustal kto i za co będzie odpowiedzialny w tym przedsięwzięciu. Jakie role, zadania otrzymają poszczególni pracownicy, firmy zewnętrzne.

  1. Na podstawie pkt.1. przygotowujemy budżet. Zapewne pomyślisz, po co? Przecież zrobię trochę ulotek, katalog, wrzucę w kampanię w social media. itp.

Otóż właśnie dlatego, że powinnaś wiedzieć ile chcesz przeznaczyć na poszczególne materiały promocyjne pieniędzy. Ile będzie kosztował projekt ulotki, katalogu, wydruk, aktualizacja strony internetowej?

W jaki sposób będą prowadzone działania promocyjne w social mediach? Jaki będzie ich cel? Czy kampania informacyjna, czy pozyskiwanie lead-ów(potencjalnych Klientek) na zabieg czy też bezpośrednia promocja rezerwacji terminów?

Budżet – Działania – Koszty – rozpisz sobie bardzo szczegółowo.

  1. Kalkulacja płynności: ile zabiegów powinniśmy sprzedać/zrealizować w poszczególnych tygodniach od startu? W jakim czasie chcemy osiągnąć poziom oczekiwanej sprzedaży gwarantującej planowany poziom przychodów. Prognozowanie jest jedną z najtrudniejszych ale i najważniejszych elementów poszerzania oferty zabiegowej.
  2. Ważnym aspektem jest sposób sprzedaży zabiegu. Czy będzie sprzedawany pojedynczo, w pakiecie z innymi, czy jako seria zabiegów?

Czy tę propozycję dla Klientki będzie cechowało specjalne opakowanie?

  1. Dla kogo głównie będziemy proponować ten zabieg. Czym powinny cechować się profil idealnej Klientki?

Co będzie wyjątkowe w tym zabiegu, że właśnie ta Klientka ma do Ciebie przyjść.

Wiele salonów o tym po prostu zapomina nie kierując swoich przekazów do konkretnych, stargowanych grup potencjalnych Klientek. Możemy do tego wykorzystać chociażby posiadane już bazy obecnych Klientek. Znając ich wiek, predyspozycje życiowe, zainteresowania, zamiłowania, itp.

  1. Weryfikacja realizowanych akcji promocyjnych.

W którym momencie możemy określić czy promocja odniosła pożądany skutek, a w którym nie?

Co jest wyznacznikiem sukcesu rozszerzenia oferty zabiegowej a co należy nazwać porażką?

Jak długo możemy oczekiwać zwrotu z tej inwestycji mając na uwadze szybkość zmieniających sie trendów w branży? Odpowiedzi na powyższe pytania dają nam drogowskaz co i jak powinniśmy zoptymalizować.

Podsumowując o skutecznej strategii promocji, możemy mówić jeżeli wyznaczony realny cel zostaje osiągnięty. Dobrana grupa docelowa powiększa się o kolejne elementy i generuje większą ilość Klientek. Trzymamy się założonego budżetu a wyniki finansowe pozwalają reinwestować środki w promocję.

Finalnym celem jest przyczynienie działań promocyjnych nie tylko do zwiększenia zainteresowania tym konkretnym zabiegiem ale również pozostałą ofertą salonu. Oznacza to nie tylko wzrost obrotów, sprzedaży ale również zyski i możliwość dalszego rozwoju i prowadzenia biznesu z sukcesem.