Początek roku to wspaniały pomysł aby zaplanować sobie szczegółowo to co będzie się w nim działo w Twoim salonie. Zacznijmy od tego, że każdego dnia musisz być czujna, gdyż może Cie zaskoczyć bliska konkurencja, Twoje Klientki, Twoje finanse, nowe narzędzia, o których nie wiesz, że inni używają juz dawno, itp.
Poznaj 5 elementów bez których nie powinnaś rozpoczynać nowego rozdziału w swoim obiekcie beauty. Będzie krótko i na temat a od Ciebie już zależy czy dokonasz analizy wspomnianych dziedzin działalności biznesowej.
Analiza Finansowa poprzedniego roku. Zacznijmy od początku, czyli od Twoich finansów.
Podsumowałaś poprzedni rok? Uwzględniłaś wszystkie koszty, każdego elementu Twojej aktywności biznesowej? Wyjazdy na szkolenia, dojazdy po produkty, koszty dostaw, wizyty w hurtowniach, itp. wymieniam te kilka takich dziwnych, małych bo o nich sie często zapomina a generują naprawdę spore koszty. Czy podliczyłaś wydatki z faktur, Towar, który masz na stanie w salonie. W podsumowaniu uwzględnij również koszty urzędowe prowadzonego biznesu, pracowników, najem/raty leasingu sprzętu czy też jego zakup.
Zrób podobne zestawienie wszystkich swoich przychodów. Ta część jest zazwyczaj przyjemniejsza i łatwiejsza do realizacji.
A teraz porównaj Twoje przychody i koszty. Bilans wychodzi na plus to świetnie. Gratuluję! Niestety w tym momencie bardzo często u sporej liczby przedsiębiorców branży następuje konsternacja bo bardzo wielu osobom wychodzi, że nie zarabiają i tu pojawia się pytanie: Kto finansuje Twój biznes? Dlatego też z pewnością dla każdej osoby przydadzą sie poniższe wskazówki, które pomogą w optymalizacji prowadzenia Twojego biznesu.
Budżet – skoro dokonaliśmy już analizy finansowej to już wiesz jakimi dysponujesz środkami na utrzymanie i dalszy rozwój swojego obiektu beauty? Jeżeli odpowiedź brzmi TAK to świetnie, możemy przejść dalej. Jeżeli NIE to trzeba poszukać zewnętrznych źródeł finansowania.
Teraz pomyśl jakie nowe zabiegi i kiedy w ciągu najbliższego roku wprowadzisz dla swoich Klientek? Jakie wiążą się z tą decyzje inwestycje w sprzęt i/lub bieżące wydatki w kosmetyki, preparaty, materiały higieniczne itp. To jest kolejna pozycja, którą powinnaś uwzględnić w swoim budżecie.
Skoro chcemy aktywnie prowadzić biznes i się rozwijać to z pewnością potrzebujemy nowych Klientek. Co oznacza, że powinniśmy pomyśleć o działaniach PR a jeżeli nie to przynajmniej o działaniach marketingowych. Tutaj z racji swojego doświadczenia proponuję budżet podzielić na 2 części. Jedna z tych części do zdecydowanie budżet sensu stricto na reklamę(forma promocji powinna być dopasowana do grupy odbiorczej do której chcesz dotrzeć z zabiegiem) a druga część to kwota, którą przeznaczysz na szkolenia warsztatowe z nowych narzędzi reklamowych lub na obsługę przez firmę/agencję zewnętrzną. Każdemu właścicielowi, menedżerowi obiektu beauty zalecam aby takie techniczne szkolenie z zakresu marketingu w swojej karierze zawodowej odbyli. Ułatwia to zdecydowanie kontakt i sprawdzenie efektywności np. agencji reklamowej z którą współpracujesz.
Strategia, plan i harmonogram działań na obecny rok – współpracując z obiektami beauty niejednokrotnie miałem przyjemność pomagać opracowywać strategię rozwoju wraz ze szczegółowym planem i harmonogramem realizacji. Po pierwszych 2 etapach(analiza finansowa i ustalenie budżetu) mamy wiedzę „na co nas stać” dlatego też z jednej strony opracowujemy prognozowane dochody oraz uwzględniamy wydatki w cyklu rocznym.
Jednym z kluczowych elementów strategii jest dopasowanie naszej obecnej oferty do świąt kalendarzowych. Do każdego święta wybieramy zabiegi z naszej oferty, które będziemy promować, łączyć w pakiety, stosować jako lead magnet(zabieg przyciągający nowe Klientki).
Drugim krokiem jest rozplanowanie działań promujących w czasie, czyli dla przykładu: rozpoczęcie promowania dedykowanej oferty na Dzień Matki to z pewnością przełom kwietnia/maja a nie tydzień przed dniem matki. Zgodzisz się, że często za późno myślimy o przeprowadzeniu akcji informacyjnej/promocyjnej.
Każde święto to inny odbiorca, który ma zakupić zabieg. We wspomnianym Dniu Matki oferta będzie dla mam ale jako Klientów poszukiwać będziemy dorosłe dzieci. Dlatego też każde święto(biznesowe) to inna bajka i inny strategia działań promocyjnych, inny Klient. Ostatnim ale równie ważnym jest dopasowanie środków finansowych do poszczególnych punktów harmonogramu. Planując działania koniecznie na każdy element należy przewidzieć wydatkowanie środków finansowych. Należy również uwzględnić 10-20% rezerwy na poszerzenie działań. Jeżeli rezerwa nie będzie wykorzystana przesunie się na kolejne święto. Zapewne już w przyszłym miesiącu.
Narzędzia – nie, nie chodzi mi o sprzęt który kupujesz do przeprowadzenia zabiegów, chociaż jest on również bardzo ważny jak to co mam na myśli. Z roku na rok powstaje coraz więcej narzędzi komunikacji, systemów do obsługi Klientek, pozyskiwania potencjalnych Klientek, PR-u jak i automatów w pewnych obszarach nas zastępujących. Czy wiesz, że już niebawem to nie Ty będziesz wstępnie rozmawiać z Klientką a we właściwy sposób skonfigurowany robot. Obecnie w ten sposób prowadzi się już rekrutację, biuro podróży wybiera dla Ciebie wycieczkę, itp. Tak będzie w każdej branży również beauty. Pozostaje tylko kwestia kiedy? Jak kilka lat temu mówiłem, że główna komunikacja odbywać się będzie przez messengera to wszyscy się dziwili. Jak jest teraz. Nawet dzwonimy z wykorzystaniem komunikatora bo nie chce nam się szukać telefonu. Dlatego rozglądaj się za nowościami albo osobami, które prezentuje takie news-y aby starać się być stale na bieżąco. To tak jak trendy jest mieć najnowszy model smartfona ulubionej marki.
Rozwój – nie zapominaj o sobie. Twój rozwój mentalny, biznesowy oraz finansowy powinien iść równolegle z rozwojem specjalistycznym. Na które szkolenia, warsztaty warto zwrócić uwagę? W zależności od Twoich kompetencji powinnaś siebie ocenić w skali od 1-10 i rozpocząć rozwój w obszarach, w których czujesz się najsłabsza.
Dobrze jest poznać zasady gospodarowania i zarządzania pieniędzmi. W jaki sposób nie tylko zarabiać ale również umiejętnie i bezpiecznie inwestować aby zapewnić sobie godne życie(do końca życia chyba pracować nie chcesz, Prawda?).
Z doświadczenia wiem, że obszarem który należy rozwijać i pielęgnować to komunikacja, umiejętność rozmowy oraz naturalna sprzedaż. Skupiamy się wówczas na rozwiązaniu problemów naszych Kochanych Klientek a nie tylko na sprzedaży zabiegów. Rozwój tej kompetencji generuje nam lojalną grupę stałych Klientek gdyż czują się dobrze w naszym obiekcie, w naszym towarzystwie. Mają do nas pełne zaufanie.
Podobnie jest z kompetencjami biznesowymi. Spotykanie się z innymi osobami na spotkaniach, szkoleniach bardzo pomaga nam poznać nowe trendy i nowe spojrzenie na prowadzenie biznesu. Uczyć się podejścia biznesowego innych osób. Bardzo dobrym miejscem są targi, konferencje, kongresy i to nie tylko te branżowe.
W zależności od specjalizacji Twojego salonu wybierz szkolenia specjalistyczne, które spowodują, że rozwiniesz gamę zabiegów a obecne będą realizowane innowacyjnymi metodami i zgodnie z trendami rynkowymi. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych frustracji spowodowanych zmianami na rynku czy też inwestycją w sprzęt do zabiegów kompletnie nie pasujących do Twoich Klientek.
To jest namiastka działań jakie powinno się przeprowadzić najpóźniej w pierwszym kwartale roku. Dają one bezpieczeństwo, przewidywalność i stabilny rozwój prowadzonego obiektu beauty. Uwierzcie, że naprawdę prowadzenie biznesu beauty nie różni się wiele od innych profesji. Występująca sezonowość to nie cecha charakterystyczna dla tej branży ale właśnie w tej branży efekt sezonowości idzie ograniczyć do minimum poprzez właściwe zaplanowanie harmonogramu i rotację promowania swojego obiektu, zabiegów. Najważniejsze jest to, że taki plan można opracować w każdym okresie trwając ego roku i spowodować, że Twój biznes zacznie się szybciej rozwijać lub dynamicznie wystartuje. Powodzenia.