Jak wygląda obecnie Twoja sytuacja biznesowa. Masz mnóstwo Klientek, kalendarz zapchany na kilka tygodni do przodu. Cóż to niestety bardzo usypia czujność biznesową. Przypomnij sobie jak wyglądała branża beauty jeszcze 2 lata temu. Obecnie część zabiegów jakie są realizowane w zaciszu domowym przez Klientki były kiedyś dostępne tylko w obiektach beauty. Jest to trend, który coraz bardziej będzie rzutował na kondycję obiektów beauty. Musisz się zmieniać, rozwijać, ewoluować.
W dzisiejszym artykule poznasz kluczowe elementy, które zagwarantują Tobie rozwój Twojego biznesu przez najbliższe lata.
Poznasz wskazówki jak pracować coraz mniej a zarabiać więcej bo sama sprzedaż swojego czasu nie pozwoli Ci na spełnianie marzeń, dla których zakładałeś swoją firmę.
Każdy przedstawiony krok przybliży Cię do wymarzonego świata.
Ostrzegam Cię, nie ma magicznej pigułki SUKCES to ciąg małych elementów ułożonych we właściwy sposób.
Zapewne część z nich wyda Ci się oczywista. Wtedy zatrzymaj się i pomyśl czy naprawdę realizujesz to co jest takie oczywiste. A jeżeli tak to ile dajesz siebie aby to było najefektywniejsze.
No to zaczynamy!
Ty w centrum
Firma rozwija sie tylko wtedy gdy rozwija się jej właściciel.
Zadaj sobie pytanie, kiedy ostatni raz czytałaś książkę biznesową, motywacyjną, poradnikową? Kiedy uczestniczyłaś w warsztatach, kursie podnoszącym umiejętności Twojej specjalizacji, nowe umiejętności lub Twoje umiejętności sprzedażowe, obsługi Klientki, nowoczesnych narzędzi komunikacji. Jeżeli odstęp od ostatniej Twojej aktywności wymienionej wyżej wynosi więcej jak 3 m-ce to jesteś na najlepszej drodze aby Twój biznes wpadł w etap stagnacji lub nawet zaczał przegrywać z konkurencją, która się rozwija.
Zasmucę Cię, ale prowadzenie biznesu to permanentna nauka i doskonalenie umiejętności szczególnie w branży beauty.
Możesz się nie zgadzać z tą opinią. Natomiast widziałem już wiele obiektów beauty, które po krótkim czasie prosperity lądowały na marginesie biznesu i już ich nie ma.
Dlatego też przyjrzyj się sobie i odpowiedz sobie w sumieniu na powyższe pytania.
Systematyczność i cierpliwość
Kolejnym aspektem, który często hamuje rozwój biznesu jest niecierpliwość i chęć szybkich efektów. Pierwsze efekty przychodzą często bardzo szybko. Niestety wtedy tez wkrada sie sezonowość. Sinusoida biznesowa jest o wysokich amplitudach.
Dlatego też polecam Tobie wdrożenie metody małych kroków. Być może o nich słyszałaś – metoda Kaizen. Jeżeli rozpiszemy swój biznes na przestrzeni 2-3 lat i systematycznie. krok po kroku w ustalonych terminach będziemy realizować opracowaną strategię mamy poczucie i widzimy w efektach jak nasza firma się rozwija.
Małe kroki się sumują. Pamiętaj 2+2=5.
Będą okresy, gdy nic nie będzie szło choć byśmy realizowali to co właśnie zaplanowaliśmy sobie. wszystko będzie przeszkadzać a otoczenie nie będzie nam pomagać. Dlatego tak ważna jest realizacja wcześniej opracowanego planu i poczucie, że pomimo przeciwności idziemy do przodu.
Elastyczność
W poprzedni akapicie wspomniałem jak ważne są zaplanowanie i realizowanie małych kroków.
Hmm, przyznasz rację, że coś co zaplanujemy nawet miesiąc temu może się mieć nijak do obecnej sytuacji firmy. Dlatego tez należy stale trzymać rękę na pulsie o dokonywać modyfikacji tego co pierwotnie zaplanowałaś. Niekiedy trzeba się cofnąć 2 kroki w tył ale tylko po to aby wziąć rozbieg.
Bez planu nie wiesz gdzie zmierzasz i działasz chaotycznie.
Idąc z planem ale bez stymulacji nie masz panowania nad sytuacją.
No dobra, ale co planować? Obszarów jest naprawdę dużo. Do podstawowych zaliczyć należy: wartość sprzedaży, płynność finansowa i inwestycyjna, harmonogram wprowadzenia nowych zabiegów, produktów, działania marketingowe. Dużo tego. Prawda?
Naucz się coraz skuteczniej planować swój czas i działanie swojej firmy czując i obserwując rynek.
Inwestuj zamiast Wydawać
Prowadząc biznes, szczególnie w branży beauty mamy skłonność jak tylko pojawią się dodatkowe środki finansowe bardzo szybko je wydać. Wtedy kupujemy nowy sprzęt, wyposażenie, itp. Niekoniecznie niezbędne nam w dalszym prowadzeniu biznesu. Jest ogromna różnica, między skutecznym inwestowaniem, a bezmyślnym wydatkowaniem środków pieniężnych na lewo i prawo.
Co z pewnością jest inwestycją:
– każda inwestycja w Ciebie,
– inwestycja w wiedzę, umiejętności, nowe doświadczenia,
– inwestycja z sprzęt gdy mamy zbadany rynek i wiemy, że na nasze nowe usługi będą Klientki a sprzęt zwróci się w określonym czasie.
Rozrzutność i bezsensowne wydawanie kasy to wg mnie jest:
– nowy wypasiony samochód (bo niby w koszty wrzucasz), Rozumiem, że powinnaś się nagradzać. Natomiast pomyśl jakim to będzie dla Ciebie obciążeniem, gdy za 2-3 miesiące coś pójdzie nie tak z biznesem.
– Ciuchy, które nie są Tobie niepotrzebne(nagorda, jak wyżej)
– Nowe wyposażenie salonu, gdy na starym nie widać oznak zużycia.
– Nieprzetestowane działania marketingowe, itp.
Nie zrozum mnie źle, jestem za jakością życia, nagradzaniem się(bo to ogromnie ważne mentalnie dla nas, ludzi), używaniem dobrych rzeczy. Natomiast mam nadzieję, że czujesz różnicę pomiędzy inwestowaniem a wydawaniem kasy na lewo i prawo.
Jeśli możesz sobie pozwolić rozrzutność to świetnie, ale jeśli nie zapominaj inwestować w siebie i w firmę. Natomiast jeżeli wydajesz to, co zarabiasz to Twoja firma raczej nie będzie miała szans się rozwinąć.
Po co mi marketing – jest świetnie
Jest świetnie, biznes się rozwija to po co mi marketing. Nie miałaś takich myśli? Każdy przedsiębiorca je ma, gdy biznes idzie świetnie.
Dla uniknięcia sezonowości, spadku obrotów i sięgnięcia dna w biznesie, które często generują działania ratunkowe powinnaś systematycznie prowadzić działania marketingowe. Marketing jest ważny również wtedy, gdy idzie świetnie.
Stałe działania reklamowe, marketingowe są nieodłącznym elementem rozwoju firmy. To one napędzają stale nowe Klientki. To one gwarantują stabilną płynność finansową.
Działania marketingowe powinny być nieodłączną częścią Twojego biznesu.
W okresie początkowym jak ruszasz i rozwijasz firmę to wydatki na reklamę powinny być na poziomie minimum 50-70% wypracowanych zysków. Natomiast w momencie gdy drzwi Twojego salonu się nie zamykają możesz zejść z wydatkami na marketing na poziomie nawet 5-10%. Oczywiście inne działania prowadzi się na etapie rozwoju a inne gdy biznes idzie świetnie. W momencie, gdy biznes ma stabilną sytuacje na rynku powinniśmy część energii zaangażować w działania PR-owe.
Takie podejście do działań marketingowych zagwarantuje Ci, że Twój biznes nie będzie działał falowo a Ty będziesz cieszyć sie życiem i spać spokojnie.
Zbuduj zespół
Samodzielnie walcząc na polu biznesowym nie masz większych szans na rozwój. Zapytasz Dlaczego? Ponieważ doba ma tylko 24h – sprzedając swój czas tylko tyle możesz zarobić. Skupiając się na bieżącej pracy nie skupiasz się na rozwoju a skupiając się zbyt mocno na rozwoju masz problem z płynnością.
Jak temu zaradzić? Jest jedna prosta recepta – naucz sie tworzyć skutecznie zespoły biznesowe. Nie muszą to być Twoi pracownicy ale również specjaliści z innych braż z Tobą współpracujący. Pozwoli to Tobie część zadań delegować do innych osób i podzlecać.
A co myślisz o automatyzacji działań? Obiekty beauty, które wdrożyły poszczególne elementy automatyzacji bardzo sobie chwalą takie rozwiązania. Nawet jeżeli nie umiesz sama zrealizować tego technicznie to mogę z doświadczenia stwierdzić, że automatyzacja jest jedną z inwestycja, która często zwraca sie bardzo szybko. Niekiedy po kilku dniach.
Pamiętaj, że Ty jesteś dobra w jednym a ktoś inny w innej specjalizacji i nie ma konieczności uczenia się wszystkiego. Zresztą to bez większego sensu. Poświęcając sporo czasu na naukę nie swojej profesji tracisz czas i pieniądze, które mogłabyś tu i teraz zarobić.
Najlepiej przygotować sobie listę czynności i podzielić co robię sama a co deleguję i zlecam.
Wyeliminuj szczególnie te zadania, których nie znosisz robić.
Poszukaj sposobów, żeby część czynności z listy zautomatyzować lub spytaj sie specjalisty co można zrobić.
Powyższe wskazówki to tylko kilka elementów listy działań z jaką wchodzimy na audyt czy też analizę danego obszaru działania obiektu beauty. Niestety często w sytuacji, gdy trzeba biznes ratować.
Współpracując z obiektami beauty wdrażam z zespołem wiele optymalizacji nie tylko dotyczących działań marketingowych. Niekiedy potrzebne jest spojrzenie z boku na finanse i doradzenie jak zapewnić stabilną płynność finansową a niekiedy co zrobić aby zwiększyć sprzedaż. Pracując z naszymi Klientami optymalizujemy im działania automatyzując te elementy, które zajmują dużo czasu a można je zrealizować szybciej i taniej.
Dlatego też jeżeli masz problem napisz. Postaramy się pomóc i niekoniecznie od razu musisz być naszym Klientem