Praktycznie w każdym obecnie biznesie portale społecznościowe odgrywają coraz to większą rolę. W salonie urody, spa czy też klinice medycyny estetycznej są wręcz krytyczne gdyż jest to główny kanał pozyskania nowych Klientek oraz aktywizacji i komunikacji z obecnymi Klientkami. Ten artykuł ma na celu podpowiedzieć, które z obecnie dostępnych kanałów social media są najbardziej efektywne. Zaznaczam, że ‚obecnie’ gdyż jedyną stałą  w mediach społecznościowych są permanentne zmiany i to niekiedy z dnia na dzień.

Obecnie możemy korzystać z kilkunastu kanałów social media. Do najpopularniejszych a zarazem najefektywniejszych zaliczyć należy rodzinę Facebook + Instagram oraz Twitter i Pinterest.

Jednakże z mojego doświadczenia i zapewne wielu z Was już teraz można powiedzieć, że Pinterest ze względu na bardzo dynamiczny rozwój Instagrama pozostał mocno z tyłu i już nie cieszy się takim powodzeniem jak przed epoką Instagramu.

Natomiast bardzo dynamicznie rozwija się Twitter i jest to kanał, któremu warto się przyglądać. Obecne promowanie się na Twitterze przez obiekty beauty(już spora grupa salonów ćwierka) nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Na ten moment lepiej skupić się na produktach Zuckenberg-a, czyli Facebook-u i Instagramie. Poniżej poznasz najważniejsze wskazówki dot. głównie Instagramu, które pomogą Tobie w dynamicznym rozwoju profilu. Natomiast Facebook obecnie wprowadza tak sporą ilość zmian zarówno w prowadzeniu profilu jak i Menedżerze reklam, że o szczegółach trudno się rozpisywać w czasopiśmie bo mogą okazać się nieaktualne.

Wykorzystywanie kanałów social media do komunikacji i budowania społeczności wokół swojego biznesu, obiektu, marki zarówno biznesu jak i osobistej przynosi wiele korzyści, chociażby jest jednym z najtańszych sposobów pozyskiwaniu klientów. Jeżeli prowadzimy ciekawe działania marketingowe w social media nie powinniśmy mieć problemów z dotarciem do naszej grupy docelowej. Oczywiście początkowe działania lub te po dłuższej przerwie należy traktować jako wstępny etap budowy profilu. Efekty przychodzą z czasem.
Facebook i Instagram to dwa kanały obecnie najbardziej efektywne. Faktem jest, że obecnie prowadzenie Facebooka wiąże się z planowaniem budżetu na promocję swoich postów, docieranie do większej liczby osób i pozyskiwanie nowych fanów. Minimalny budżet to zazwyczaj kilkadziesiąt zł dziennie. Niestety same działania organiczne(bezpłatne) nie przyniosą już spektakularnych efektów.

O wiele lepszą alternatywą a zarazem tańszym kanałem promocji marki jest Instagram. Nie wymaga on tak dużych inwestycji. Z pewnością w przyszłości ten stan rzeczy ulegnie zmianie jak stało się z Facebook-iem, gdzie reklamy z roku na rok są coraz droższe.

Dlatego też skupmy się na Instagramie.

 

Instagram wymaga od nas perfekcyjnych zdjęć, oryginalnych ująć a zarazem normalności. Naszym celem jest zbudowanie grupy folowersów(najlepiej potencjalnych Klientek). Co wbrew ogólnej opinii może być naprawdę nieskomplikowane. Nawet nie inwestując w działania reklamowe możemy tego dokonać poprzez:

– używanie aplikacji do obróbki fotografii bezpośrednio na smartfonie,

Ilość oraz zakres możliwości dostępnych aplikacji zarówno na Android-a jak i „jabłuszko” jest przeogromna i warto sobie kilka przetestować i wybrać tę, z którą czujemy się najlepiej.

– wykorzystać tzw. generator hashtagów. Jak to działa? Wpisujemy w nim 2-3 główne wątki a on samodzielnie przygotowuje nam zestawienie kolejnych kilkunastu tematycznie związanych z postem hashtagów.

– podglądać jak to robią liderzy w Twojej branży, szczególnie w USA.

 

Na konsultacjach pojawia sie często pytanie: Jak to zrobić?

Przede wszystkim należy mieć pomysł na siebie i określić jasny cel, który chcesz osiągnąć dzięki prowadzeniu profilu na Instagramie. Bardzo ważne, cel powinien być konkretny i realny do osiągnięcia, np.: „pozyskać 500 unikalnych osób odwiedzających naszą stronę www dzięki profilowi na Instagramie.” Dzięki jasno określonemu celowi będziesz wiedzieć do czego dążyć w danym okresie czasu.

Należy również wybrać format jaki chcemy publikować na Instagramie. Większość nadal decyduje się na format zdjęć. Często jest to spowodowane tym, że nagranie wideo na Instagramie może trwać nie dłużej jak 1 minutę(tak jest w momencie powstawania artykułu) Tak, jak już wspominałem zarówno materiały graficzne jak i filmy powinny być wysokiej jakości, gdyż na Instagramie tylko najwyższa jakość fotografii robi tzw. „”efekt”.

 

Wspaniałe zdjęcia i tak nie dadzą nam żadnej gwarancji sukcesu naszej pracy na Instagramie. Potrzebne są nam właściwe hashtagi (#).

Hashtagi to temat rzeka. Tworząc ich grupę pod swoimi postami musimy odpowiedzieć sobie na pytania:

  1. Komu chcemy pokazywać nasze zdjęcia?
  2. Do kogo kierujemy przekaz?
  3. Czy chcemy mieć zasięg lokalny, krajowy czy też na cały świat?

 

Pod tym kątem powinniśmy opracować grupę cechujących nas hashtagów.

Proponuję Tobie przygotować listę gotowych hashtagów(Uwaga! – jednorazowo w poście możemy ich dodać maksymalnie 30) wg następującej procedury:

  1. Analiza konkurencji, czyli jakich hashtagów używa bezpośrednia konkurencja lub podobne obiekty np. w innych miastach?
  2. Zestawienie list hashtagów w oparciu o powyższą analizę
  3. Skorzystanie z programów generujących skorelowane z naszym biznesem dodatkowe #, np. Magnify, Autohash.
  4. Testowanie działania hashtagów. Na to musimy dać sobie nawet ze 2-3 miesiące
  5. Używać inne narzędzia, których pojawia się coraz więcej.

 

W jaki sposób najwłaściwiej zdefiniować swoją grupę odbiorczą? Jednym z najlepszych sposobów jest stworzenie persony, czyli osoby, która będzie odzwierciedlać Twojego potencjalnego klienta.

Co powinniśmy wiedzieć o naszej Klientce: co lubi?

W jakich godzinach jest najbardziej aktywna na Instagramie?

Kogo obserwuje?

Jakiego rodzaju treści preferuje?

Dzięki wykonanej pracy nie będą widzieć naszych postów wszystkie osoby a wybrana przez nas  grupa.

Ważne! Im trudniej pozyskać nowych followersow, tym wyższej jakość oni będą.

Gdzie dodawać hashtagi? Generalni są dwie szkoły: jedni radzą dodawać od razu w opisie zdjęcia, natomiast i inni wolą w komentarzu pod tym zdjęciem. Obie koncepcje są skuteczne, jedynie co ich różni to estetyka opisu, nie każdy lubi mieć w opisie kilkanaście hashtagów, dlatego wybór należy do Ciebie.

 

Wracając do Facebook-a należy zauważyć kilka istotnych zmian w algorytmie wprowadzonych na przełomie 2017/2018 roku. z pewnością najważniejszą jest dalsze obcinanie zasięgów postów w przypadku, gdy w treści pojawi się sformułowanie mające na celu wywołanie aktywności przez naszego fana. Z dokumentacji FB wynika, że docelowo ma to dotyczyć ruchu organicznego oraz reklamowego. Generalnie coraz mniej warto inwestować

w rozbudowę swoich fanpage-y.

 

Strategia komunikacji z fanami i folowersami.

Bardzo często spotykam się z profilami, które udostępniają 2-3 razy posty w tygodniu uzyskując duże zasięgi i zaangażowanie. Często liczy się jakość contentu, a nie ilość. Ważne jest również to, abyśmy utrzymywali systematyczność dodawania postów, czyli jeżeli przyjmiemy że udostępniamy posty 2 razy w tyg. (np. poniedziałek i czwartek) o stałej godzinie to się tego trzymajmy. Aktywność należy do tych dziedzin, które
bywają zaniedbane w trakcie prowadzeniu firmowego. Ponieważ samo wrzucanie zdjęć, odpowiadanie na komentarze i prywatne wiadomości nie wystarczy. Portale społecznościowe są stworzone, aby dzielić się zdjęciami, lajkami, komentarzami itp. Dlatego musisz być aktywny, staraj się codziennie lajkować zdjęcia osób, które już obserwujesz, ale również zdjęcia „nieznajomych”. Dodawaj komentarze, zacznij obserwować nowe osoby, które pasują do Twojej grupy docelowej. Dzięki takim działaniom zwiększysz zasięg i zaangażowanie, oraz pozyskasz nowych fanów.

Najważniejsze – pokazuj swoje naturalne oblicze.

Pamiętaj: „Lepszy zły plan niż brak planu”.

 

Na koniec warto dodać, że trzeba analizować statystyki, sprawdzać, kiedy Twoich fani są najbardziej aktywni, jaką grupę stanowią kobiety, a jaką mężczyźni, ich wiek i lokalizacji. Dowiedz się, które posty były najbardziej angażujące, osiągnęły największe zasięgi i dzięki czemu.  Analizowanie swoich działań pomoże Ci bardziej dopracować komunikację ze swoimi fanami i pozwoli określić, czy zmierzasz do osiągnięcia wyznaczonych na początku celów.